Blog

Käyttöliittymäsuunnittelu vei ARROWin ohjelmistojen käytettävyyden uudelle aikakaudelle.

Käytettävyys uudelle aikakaudelle

ARROW Engineering löysi Zeniitistä kumppanin ohjelmistojensa käyttöliittymien uudistamiseen

Kun teollisuuden käynnissäpito- ja tuottavuusratkaisuja toimittava ARROW Engineering päätti uudistaa ohjelmistotuotteensa, he päätyivät ottamaan Zeniitin asiantuntijan osaksi omaa tiimiään.

– Meillä oli tieto, että Zeniitissä on osaamista myös digitaalisen käytettävyyden ja ulkoasun suunnittelussa. Zeniitti on ennestään tuttu kumppani ARROWin markkinointiviestinnän toteuttajana, joten oli luontevaa kysyä apua tutulta toimijalta.

–  Zeniitistä saimme tiimimme tueksi Kari Kantolan, digitaalisten käyttöliittymien asiantuntijan, joka on jo ennestään tuttu yrityksemme ilmeen ja toimintakulttuurin kanssa. Siinä vaiheessa emme olleet aivan varmoja siitä, mihin suuntaan projekti olisi menossa, mutta yhteistyöllä oikea suunta löytyi. Tutun kaverin kanssa päästiin projektissa myös ripeästi vauhtiin.

Helppous on rahanarvoinen tekijä

Käytettävyys on yhä tärkeämpää myös teollisuudessa.

– Käytettävyydellä on nykypäivänä teollisuudenkin ohjelmistoissa suuri merkitys. Kun käyttäjien sukupolvi on vaihtunut, myös käytettävyyden standardit muuttuvat. Ihmiset ovat vapaa-ajallaan tottuneet tabletien käytön helppouteen. He tuskastuvat, ellei työohjelmisto ole yhtä kätevä. Toisaalta tuttuus tuo intuitiivisuutta: kun olemme suunnitelleet käyttöliittymät web-pohjaisiksi, ne on helppo ottaa haltuun.

– Eräs asiakas totesi uuden ARROW Novin nähdessään, että osaisi käyttää sitä heti ilman koulutustakin. Tästähän seuraa asiakkaalle säästöjä ja meille se on selkeä etu markkinoilla, Hyppönen kuvailee.

Workshopeilla asiaa eteenpäin

Osallistava toimintaperiaate säästi aikaa ja rahaa.

– Tiivis kommunikaatio ja työryhmän keveys nopeuttivat suunnittelua: aikaa ja sitä kautta rahaa säästyi. Tekemisen meininki pysyi päällä, kun odotteleminen jäi vähäiseksi, kertoo System Engineer Kalle Häkkänen, joka on vastannut Novin tuotekehityksestä ARROWilla. Ehdotus- ja palautekierrokset pyörähtivät eteenpäin sukkelassa tahdissa.

– Pidimme pari työpajaa, joissa Kari pääsi perehtymään ohjelmistoihimme ja keskustelimme, mitä niiltä tulevaisuudessa vaaditaan. Kohta meillä jo oli ensimmäiset luonnokset käyttöliittymien ulkoasusta käsissämme, avaa Häkkänen yhteistyötä.

– Saimme Zeniitiltä myös visuaalisen ohjeiston, joka toimii työkaluna uusia käyttöliittymäelementtejä toteuttaessamme. Saimme apua siinä, missä sitä tarvitsimme.

Ohjelmistojemme ilmeet heijastavat brandiamme

Käyttöliittymiä suunniteltiin ARROWin ilme edellä.

– Näin jälkikäteen ajatellen selvää hyötyä oli siitä, että käyttöliittymien ulkosasua suunniteltiin saman toimiston kanssa, joka toteuttaa myös markkinointiamme. Kerran löydettyä osaamista ja yhteistyökuviota hyödynnettiin vain uudessa projektissa. Nyt tehdyt ohjelmistomme ovat vahvasti ARROWin näköisiä ja tuntuvat ensivilkaisusta lähtien laadukkailta. Tällaiset asiat tekevät niiden käyttämisestä miellyttävää ja vahvistavat samalla yrityksemme brandia, arvioi markkinointipäällikkö Seija Hyppönen.

Perusluottamushan meillä oli jo olemassa: tiesimme, että Zeniitin kanssa aikataulut toimivat eikä laskutuksessa tule yllätyksiä. Niinpä pystyimme mitoittamaan projektin urakkaosuuden pieneksi ja käyttämään konsultaatio- ja suunnittelutunteja joustavasti. Kyllä Zeniitin valinta oli meille oikea ratkaisu.

Teksti: Lari Kemiläinen Kuva: Lari Kemiläinen

Case Arrow Engineering

  • Asiakaslehden ilmeen suunnittelu, sisällöntuotantoa ja toteutus
  • Asiakastyytyväisyyskysely
  • Hakukoneoptimointi
  • Käyttöliittymäsuunnittelu
  • Ohjelmistotuotteen ilmeen ja tunnuksen suunnittelu
  • Verkkosivujen ilme
  • Yritysilmeen ja markkinointimateriaalin päivittäminen
  • Yritysvideo