Blog

Linkki, Jyväskylän apulaiskaupungininsinööri Kari Ström, asiakastarinat Zeniitti

Rohkea uudistus kaupunkikuvaan

“Zeniitistä saimme idearikkaan ja luotettavan avun Jyväskylän seudun joukkoliikenteen, Linkin, lanseeraukseen”, kertoo apulaiskaupungininsinööri Kari Ström.

– Kun aloitimme yhteistyön Zeniitin kanssa, halusimme lähinnä ulkopuolista näkemystä joukkoliikenteen markkinointiin. Kaipasimme hyvää keskustelukumppania, sillä olimme menossa ikään kuin uusille vesille: kaupunkiliikennettä ei ole Suomessa juurikaan markkinoitu ja meillä oli vahva halu tehdä asiat toisin kuin ennen. Jyväskylän kaupunkistrategian tavoitteena on selkeästi kasvattaa joukkoliikenteen käyttäjämäärää, ja oli selvää, että se vaatii paitsi hyvää palvelua, myös tämän hyvän palvelun markkinointia, Kari Ström avaa.

– Heti yhteistyön alusta lähtien totesimme, että olemme löytäneet sen mitä tarvitsimme: Zeniitin tiimin kanssa oli helppo työskennellä ja yhdessä työstimme hyvän valikoiman vaihtoehtoisia lähestymistapoja kaupunkiliikenteen ilmeeseen ja sen viestinnän sävyyn. Tämän lisäksi Zenitti teki kiitettävän taustatyön, jonka varassa on ollut helppo tehdä päätöksiä, vaikka aikataulu on ollut vauhdikas.

Tyylikästä toimintaa

Vuoropuhelu ja systematiikka Zeniitin toiminnassa oli erinomaisen hyvää.

Linkki-palvelun lanseerauksen aikataulu oli todella tiukka. Kaupunki oli ottamassa järjestääkseen koko paikallisliikenteen ja vuoden sisällä piti kilpailuttaa liikenteen palveluntarjoajat sekä luoda tyhjästä koko palvelun rakenteet.

– Minua yllätti se sitoutuminen ja projektinjohtamisen kyky, mitä saimme Zeniitin tiimiltä. Aikataulu asetti paineita kaikille, mutta Zeniitinkin puolelta se piti komeasti. Tämä porukka lunasti lupauksensa. Hyvin lyhyessä ajassa saimme Linkki-palvelun markkinoinnille niin kuvalliset kuin kielellisetkin peruslinjat: kattavan työkalupakin, ja ikäänkuin tukirangan, jonka varaan oma tiimimme voi jokapäiväisessä työssään rakentaa, Ström kuvailee.

– Meillä Jyväskylän kaupungin puolella on ollut hyvä keskusteleva työporukka ja Zeniitti on ollut sille luonnollinen jatke: kaikkien sitoutuminen on ollut kova ja meistä on muodostunut rohkea ja kantaaottava tiimi, jonka yhteistyössä on ollut hyvä draivi, kuvailee Ström.

Kyllä nyt uskaltaa jo puhua joukkoliikenteen onnistuneesta ilmeestä

Oikein valittu linja kantaa hedelmää jo nyt: Jyväskylässä on nähty konkreettisesti, millainen merkitys joukkoliikenteellä on kaupungin ilmeelle.

– Joukkoliikenteestä puhuttaessa on kyse valtavasta asiasta kaupunkikuvassa. Julkisena toimijana lähestymme asiaa muutenkin kuin bisnesnäkökulmasta, kuva on paljon laajempi. Kyse on siitä, miten helppoa ja mukavaa Jyväskylässä on asua. Tavoitteenamme oli, että paikallisliikenteen autot, linkit, olisivat helposti lähestyttäviä ja ystävällisiä, ilman virallisuuden leimaa. Ne ovat osa ihmisten arkea ja vapaa-aikaa, miksi emme tekisi omaa osuuttamme piristääksemme sitä, apulaiskaupungininsinööri Ström hymyilee.

– Uudet ympäristöystävällisemmät, hiljaisemmat ja iloisen kotiseutuhenkiset linkit ovat nyt olleet liikenteessä reilun pari kuukautta ja niihin ovat päässeet tutustumaan kanta-asiakkaiden lisäksi Jyväskylän asuntomessuvieraat. Saamamme palaute on ollut positiivista: autot huomataan ja ne herättävät myönteisiä reaktioita niissäkin, jotka näkevät niitä joka päivä. Ne ovat oikeastaan muuttaneet koko kaupungin ilmettä iloisempaan suuntaan, mikä on panostuksen suuruuteen nähden hieno tulos. On mukava nähdä, että olemme oikealla tiellä.

Yhteystiedot: Kari Ström, apulaiskaupungininsinööri, puh. 050 60943

Teksti: Lari Kemiläinen Kuva: Lari Kemiläinen

Case Linkki

  • Bussien ulkoasun suunnittelu (sisä- ja ulkopinnat, mainospaikat)
  • Henkilökunnan vaatetuksen värimaailman suunnittelu
  • Linkki-ilmeen suunnittelu
  • Viestintäkartan toteutus
  • Markkinointisuunnitelman toteutus
  • Verkkopalvelun ilmeen ja käyttöliittymän suunnittelu asiakkaan toteutusta varten
  • Linkki-palvelupisteen ilme- ja tilasuunnittelu ja tilan uudistusprosessin työnvalvonta