Blog

Duster - Zeniitin asiakastarinat

Mikan kokemuksia Duster-projektista

Dusterin yrittäjä Mika Korkatti ulkoisti aloittavan yrityksen tuotekehityksen ja -lanseerauksen.

Ideasta alkuun

“Viimeksi eilen ajattelin, että missähän sitä oltaisiin ilman Zeniittiä”

Ajatus kätevämmästä mattotelineestä syntyi perheenisän päässä talvella, kun vaimo Irma-Liisa pyysi Mikaa tamppaamaan matot, ja matontamppausteline odotti keskellä paksua nietosta. Myös mattoja kääntäessä mielessä pyöri ajatus, että sen voisi tehdä helpomminkin. Idea paremmasta tuotteesta kypsyi ja markkinointipäällikkönä työskentelevä Mika tuumasi, että tämmöinenhän pitää saada kauppoihin.

– Ensi alkuun ajatukseni oli, että teetän tuotteen muotoilun, verkkosivut ja muun mainonnan edullisesti yksittäisillä, pienillä toimijoilla. Missäköhän sitä oltaisiin, jos olisin sille tielle lähtenyt, Mika pohti Jyväskylän Asuntomessuilla reilu vuosi projektin aloittamisen jälkeen.

– Ei varmasti oltaisi ainakaan näin pitkällä ja näin hyvissä voimissa.

Sujuvuutta ja riskinhallintaa

”Zeniitistä sain koko tiimin, joka tällaisen tuotteen synnyttämiseen tarvitaan ja oma riski jäi pieneksi”

Mikan käsitys oli, että Zeniitti tuottaa lähinnä mainontaa ja verkkosivuja, ja olisi jopa liian kallis toimija hänen kukkarolleen. Mieli muuttui, kun hän tutustui lähemmin Zeniitin tiimin osaamiseen ja hänelle valkeni, että hän voisi saada arvokasta apua koko tuotteistamisprojektin hallintaan. Lisäksi ulkopuoliset rahoittajat, kuten ELY-keskus, rohkaisivat ammattimaisen yhteistyökumppanin valintaan. Hekin näkivät sen, että silloin uuden liiketoiminnan riskit ovat paljon pienemmät.

– Tuotekehitykseen saa rahoitusta paljon paremmin, kun kaikki ei ole itsestä ja omasta osaamisesta kiinni. Zeniitistä sain koko sen tiimin, joka tällaisen tuotteen synnyttämiseen tarvitaan, ja jota yhden hengen yrityksessä ei voi tietenkään olla, Mika kertoo.

– Asiat tapahtuvat paljon nopeammassa tahdissa: projekti etenee, vaikka itse keskityn pääasiassa oman työni tekemiseen. Zeniitti hoitelee yhteyksiä tuotantoon ja valmistelee asioita, joista tarvitaan päätöksiä. Minun tarvitsee vain tehdä päätökset ja myydä tuotetta – missä siinäkin Zeniitistä on saanut lisäresursseja!

Asiakassuhde kuin sparraussuhde

”Zeniitissä mietittiin aidosti, mikä on parasta bisneksesi kannalta”

Uuden tuotteen synnyttäminen vaatii kriittisyyttä sitä tuottavalta tiimiltä, oli kyseessä ostopalvelu tai ei. Zeniittiläisten osallistumishalu yllätti Mikan:

– Välillä on käyty tiukkaakin keskustelua siitä, mikä kannattaa ja mikä ei – mikä toimii ja mikä ei, mutta tämän porukan vastuunkanto on sellaista, että en ole nähnyt missään. Tässä on tullut sellainen tunne, että ei ole “vain asiakas”, vaan täällä aidosti mietitään, mikä on sinun bisneksesi kannalta parasta.

Älä tingi väärässä paikassa

”Jos aloittaa keskinkertaisesti, tuloskin on keskinkertaista”

– Toimin yrittäjänä toisen työn ohessa, mutta olen halunnut tehdä asiat alusta lähtien hyvin, Mika Korkatti kertoo.

– Olen oppinut aiemman työurani aikana pienyrittäjistä sen, että jos aloittaa keskinkertaisesti, tuloskin on keskinkertaista: markkinoinnin laadusta tinkiminen voi johtaa siihen, ettei kassavirta lähde käyntiin millään. Jos kotisivuista näkyy, että ne on tehnyt joku naapurinpena, niin miten asiakas voi luottaa, että itse tuote olisi sen parempi?

– Nyt minulla on käsissä tuote, josta voin olla syystä ylpeä ja joka myös myy. Useampi asuntomessuvieraista on sanonut, että Duster on kiinnostavinta antia. Ilman Zeniittiä tämä ei olisi ollut mahdollista. Saamani apu on ollut joka sentin arvoista ja sen takaisinmaksuaika tulee jäämään lyhyeksi. On tämä ollut huikea matka!

Yhteystiedot: Desing Duster Oy, Mika Korkatti, puh. 0440 926 236, www.duster.fi

Teksti: Lari Kemiläinen Kuva: Pekka Rötkönen

Case Duster

Suunnittelu: Tuotemuotoilu, yritysilme, verkkokauppa, markkinointiviestintä, videot ja kuvaukset

Konsultaatio: Yrityksen ja tuotteen nimeäminen, tuotteen rakenne ja materiaalit, valmistuksen koordinointi, markkinointi ja myyntikanavat

Muu projektinhallinta: Tuotanto, pakkaustuotanto ja sosiaalinen media