Blog

zeniitti-asiakastarina-aikamedia

Verkkokaupassa tulevaisuuden mahdollisuus

Kustannusalalla toimiva Aikamedia Oy on ottanut merkittäviä askeleita digitaalisen ympäristön hyödyntämisessä liiketoiminnassaan. Asiakkaat haluavat ostaa yhä enemmän kirjoja, lehtiä ja musiikkia digitaalisessa muodossa.

– Kustannustoiminta-ala elää suuren murroksen aikaa, joten mekin olemme suunnanneet katseet vahvasti tulevaisuuteen. Zeniitti on ollut meille sparraava kumppani, jonka kanssa olemme täsmentäneet toimintamme kipupisteitä ja rakentaneet pitkäntähtäimen suunnitelmaa. Olemme parin vuoden yhteistyön ajan tehneet myös paljon konkreettisia toimenpiteitä digitaalisen toimintaympäristömme kehittämiseksi, toteaa Aikamedian toimitusjohtaja Jari Vieltojärvi.

Vauhtia verkkokauppaan

Digitaalisen tietotaidon kehittäminen on kilpailuetu

Aikamedia on kehittänyt verkkokauppaansa aktiivisesti ja kasvuakin on tullut merkittävästi. Zeniitti on tuonut omaa näkemystä osallistumalla yrityksen digipuolen strategiatyöhön ja auttanut muun muassa verkkokaupan sisällön optimoinnissa ja myynnin vauhdittamisessa maksullisella hakusanamainonnalla.

– Olemme yhdessä pohtineet Zeniitin kanssa, millaisia nykyaikaisia keinoja voisimme ottaa käyttöön verkkotuotteidemme markkinoinnissa. Lisäksi Zeniitti on valmentanut meitä ymmärtämään statistiikasta saatavaa dataa ja kuinka sitä hyödynnetään toimenpiteiden suunnittelussa. Markkinointiryhmämme sai Zeniitiltä yksityiskohtaista valmennusta, jonka ansiosta olemme oppineet tekemään esim. hakukoneoptimointia itse, kuvaa Vieltojärvi.

Työntekijöiden markkinointiosaamisen kehittäminen verkkoympäristössä onkin tärkeä asia, johon jokaisen verkossa toimivan yrityksen kannattaa panostaa. Online-markkinointi on jatkuvaa testaamista, tiedon hyödyntämistä, oppimista ja optimointia. Toiminta tehostuu huomattavasti ja tulokset ovat parempia kun yritys opettelee ottamaan nämä asiat itse haltuun jollain aikavälillä. Ja siiihen Zeniitti kannustaa asiakkaitaan.

Lähtökohtana asiakkaan odotukset

Kumppani, joka tuo uusia näkökulmia

Aikamedialla on omia markkinoinninsuunnittelijoita käytännön työn toteuttamiseen, mutta myös Zeniitillä on tärkeä rooli.

– Zeniitti on pystynyt tuomaan meille uusia näkökulmia ja kehitysideoita erityisesti verkkokaupan ilmeeseen ja käytettävyyteen. Olemme käyneet yhdessä läpi asiakkaan ostosprosessin kaikki vaiheet ja miettineet, kuinka kauppamme sisältö ja toiminnallisuudet tukisivat parhaiten asiakkaan matkaa kohti ostosta. Asiakkaan ”saappaisiin” hyppääminen on ollut erittäin hyödyllistä kaupan kehittämisen kannalta. Zeniitti on myös auttanut meitä kartoittamaan asiakkaiden odotuksia sähköisen kyselyn avulla, kertoo Vieltojärvi. Kysely tehtiin yli 8 000 asiakkaalle ja lähes neljännes vastasi, mikä oli erinomainen tulos.

– Sanoisin, että Zeniitti on sekä strateginen kumppani että taitava tekijä. Yhteistyömme on hioutunut nopeasti uomiinsa ja luottamus on sataprosenttinen. On hienoa, että pääsemme aina nopeasti asian ytimeen ja saamme aikaan hyviä juttuja yhdessä ideoiden.

Teksti: Nina Lehtomäki Kuva: Seppo Haimakainen

Yhteistiedot:Jari Vieltojärvi, toimitusjohtaja, puh. 0400 533 036